The West Coast! - Reisverslag uit Dunsborough, Australië van Mayon Roeffen - WaarBenJij.nu The West Coast! - Reisverslag uit Dunsborough, Australië van Mayon Roeffen - WaarBenJij.nu

The West Coast!

Door: Mayon

Blijf op de hoogte en volg Mayon

31 Mei 2010 | Australië, Dunsborough

Hallo allemaal!

Weer tijd voor een nieuwe update, want we zijn toch weer duizenden kilometers verder! In Darwin hebben we nog even van het zonnetje genoten. Na Darwin was het tijd voor het volgende National Park, Litchfield. Echt het mooiste National Park tot nu toe. Watervallen en mooie stroompjes, waar we heerlijk in konden zwemmen! Echt genieten! De 3 dagen die volgden, bestonden voornamelijk uit regen. Op zich niet heel erg, want die dagen brachten wij voornamelijk door in de auto. De Kimberly's konden we namelijk niet bezoeken, aangezien we geen 4WD hebben. Eerste

Tijd om aan de Westkust te beginnen...met als eerste stop Broome! Bekend vanwege de mooie zonsondergang, strand en de kameeltochten op het strand bij zonsondergang. Helaas voor ons geen zonnetje bij de zonsondergang, maar de volgende dag kwam hij toch even tevoorschijn en konden we toch nog even op het strand genieten van het zonnetje.
Onze volgende (korte stop) was Port Hedland. Bekend van de grote industrie en scheepvaart, maar verder niet zo heel veel te doen. Hier was het tijd om ons te orienteren voor de volgende stop. Dit werd Karijini National Park. Een National Park met Gorges en watervallen. Hoewel het op veel plaatsen veel had geregend, hier...helaas...niet. Want hierdoor waren veel watervallen droog. Dus het viel een beetje tegen. Toch een erg mooi National Park om te bezoeken.

Na Karijini werd het tijd voor de zonnige vakantiebestemming Exmouth! Een plaats die door het jaar heen amper regen krijgt, dus tijd voor de zon!
Hoewel we van plan waren om te gaan duiken, veranderde dit al snel in een hele andere activiteit!
....zwemmen met de Whale Shark, de grootste vis die in de zee leeft. Een unieke ervaring om hier te beleven. Ze weten namelijk erg weinig over dit dier aangezien het een nieuwe studie is sinds 30 jaar. Ze komen alleen meer voor in Australie bij Exmouth. Tijd voor een unieke ervaring dus.
En dat was het zeker. We vertrokken vroeg in de ochtend om eerst te gaan snorkelen. Om 10 uur vlogen de vliegtuigjes in de lucht om de Whale Sharks te gaan zoeken. En als snel hadden we geluk! De schipper 'parkeerde' de boot recht voor de Whale Shark. Met kloppend hart was het tijd om snel in de zee te gaan. Na een paar seconden was ie daar al! Poh ik schrok me kapot...hij was echt groot! We splitsten ons in twee groepjes van 3 en een 'spotter'. De spotter zoekt de vis en volgt hem. We zwommen met de Whale Shark over. En als je de mensen er langs ziet zwemmen, lijk het wel alsof een mens er een stuk of 5-6 keer in past. Ze kunnen tot 30 meter lang worden. Maar hier zien ze ze maar tot ongeveer 8 m lang. En deze grootte hebben we ook gezien! Tijdens een van de volgende duiken waren we weer aan het genieten van een andere Whale Shark tot ik naar rechts keek en kwam er nog eentje recht op ons afgezwommen met open mond! Hoewel ze alleen plankton eten, leek het toch echt alsof ik het volgende gerecht zou worden. Ik bleef maar weg zwemmen voor de mond en uiteindelijk gingen ze om ons heen cirkelen. Volgens onze spotter erg uniek! Wat een geluk hadden we weer! Na het zwemmen met de Whale Shark zagen we zelfs nog walvissen! Een super ervaring!

Exmouth staat ook bekend om het Ningaloo Reef. Voor duiken, maar ook zeker om te snorkelen. Dus we besloten snorkelspullen te huren voor een dag. Helaas zagen we niet zo heel veel met snorkelen. Wel mooie stukjes koraal en vissen, maar minder dan we eigenlijk hadden verwacht. We besloten het snorkelen te laten en lekker op het strand te gaan liggen op Turqoise Bay. Wit strand en ontzettend blauwe zee. Heerlijk relaxen!
Na het relaxen in Exmouth was het tijd voor de volgende relax-stop...Coral Bay. Weer wit strand met blauwe zee. De Snappers (weet geen Nederlandse naam) zwommen om me heen terwijl ik aan het afkoelen was in de zee.

Na weer een lange rit kwamen we aan in Denham. Een rustig plaatsje, dichtbij het resort van Monkey Mia. Monkey Mia staat bekend om de dolfijnen die 's ochtends aan de kant komen. 's Ochtends weer vroeg op om deze dieren te gaan bekijken! Erg leuk om te zien en zo dichtbij ze te komen. Weer een heel andere ervaring dan er mee zwemmen, zoals in Nieuw Zeeland.

Op de weg richting Kalbarri, maakten we nog een aantal stops. Onder andere bij Eagle Bluff(lookout), Shell Beach (naam zegt het al), en Hamelin Pool (bekend van de Stromatolites). De langst bestaande organismen.

Tijd om weer een National Park te bezoeken, Kalbarri National Park. Ook bekend vanwege de lookouts en de Gorges(stroompjes/beekjes/riviertjes?). Weer erg mooi om te zien, maar leek wel veel op Karijini.
We vervolgden onze weg via een aantal lookouts, richting Pink Lake. Een meer dat ECHT roze lijkt als de zon er op een bepaalde manier op schijnt. Helaas konden we dit niet goed vastleggen op foto's. Het meer zit vol met bacterien en dezelfde stof die wortels oranje maakt;)

We reisden via de kust via verschillende kleine plaatsjes zoals Geraldton, Dongara, Port Denison. In Leeman zaten we 's ochtends lekker te ontbijten toen een vrouw ons aansprak en ons een warm kopje koffie (voor mij dan chocomel) aanbood. Heerlijk, want de nachten zijn nogal koud (zo'n 4 graden) We sliepen al een aantal nachten in de auto (echte primitieve reizigers;)), dus even opwarmen was wel lekker.
De hele ochtend gezellig gekletst bij hun vakantiehuisje, want ze wonen in Perth, toen ze ons een slaapplaats aanboden voor als we in Perth waren. Ideaal!

We vervolgende onze weg via de kust verder via Jurien Bay naar Cervantes. Hier bezochten we de Pinnacles Desert.(zie foto)

En toen bleek pas echt dat de tijd vliegt, we kwamen namelijk al bij Perth. Maar hier zullen we op de terugweg stoppen, als we de auto hier op de trein zetten. We zitten nu zuidelijk van Perth in het dorpje Dunsborough. Weer een aantal stops in kleine dorpjes gemaakt zoals Australind, Bunburry, Busselton, Dunsborough richting Cape Naturaliste. Waar we weer even heerlijk de benen konden strekken en een stukje hebben gewandeld.

We zullen vanuit hier het zuidelijk deel van Perth gaan bezoeken om de 9de de auto op de trein richting Adelaide te zetten. Nu hopen dat het weer nog een beetje lekker blijft, want vanaf morgen start hier officieel de winter...en dat is al te merken! De Westkust is iig veel beter bevallen dan de oostkust!

Tot de volgende update!

Liefs Mayon

(helaas heb ik weer problemen met de foto's erop zetten, dus dit komt later)

• 31 Mei 2010 - 06:41

Ria:

Heej Mayon,
    er komt maar geen einde aan al dat moois,je gaat nog naar onze familie geloof ik, doe ze maar de groeten!!
    Wanneer ga je naar Fiji en Maleisie? over een maand is het niet?
    Geniet ervan, zoals ik dat lees doe je dat voor de volle 100%.......

greettttzzz Ria

ps. tnx voor je mailtje..
    lief van je

• 31 Mei 2010 - 08:23

Loes:

Woow Mayon.. Zo'n grote vis.. Is het geen haai? Haha klinkt zo eng.. Maar wel super om dat mee te maken inderdaad!

En in de auto slapen.. Jonge jonge, je maakt echt vanalles mee daar he!

Begin je NL niet een beetje te missen ;)

Hihi veel plezier nog

XX

• 31 Mei 2010 - 10:57

Juul:

Mayon, wat heb je alweer veel plaatsen bezocht! En wat een dierenverhalen, die vissen lijken me echt very scary bah en vooral met zo'n open mond! En dolfijnen bekijken vanaf de kant is denk ik ook wel leuker dan er mee zwemmen ;) of niet? Moppie have fun!
    Dikke kus julia

• 31 Mei 2010 - 11:28

Caro:

dat die landschappen allemaal in 1 land voorkomen, niet te geloven! En met zo'n grote vis zwemmen zou ik ook best spannend vinden.. heb je daar een foto van?
    Maar ik wil net zoals Ria wel weten wanneer die andere tripjes van je beginnen!?

• 31 Mei 2010 - 12:16

Suus:

He Mayon,

Fantastisch wat jullie weer allemaal gezien en meegemaakt hebben!
    Have fun en geniet van alle mooie dingen die nog komen gaan!

x Suus

• 31 Mei 2010 - 15:42

Jeroen En Kim:

Heey Mayon,

Leuk om weer te lezen wat jullie allemaal gezien en gedaan hebben! Weer veel steden en dorpjes gezien zo te lezen! Wat een mooie natuur daar.. erg mooie foto's bij de watervallen!

Geniet er van..

Xx Kim en Jeroen

• 31 Mei 2010 - 16:09

Ron:

Wederom om te watertanden. Ik ben benieuwd naar de foto's.

• 03 Juni 2010 - 21:02

Nieky:

schonne foto's alwer!!

• 03 Juni 2010 - 21:20

Oma Keijsers:

Mayon wat weer veel moois uit dat verre Australia,en wat jij alle maal durft en doet is fantasties, maar goed dat je veel foto'smaakt anders kan je nog niet meer onthouden waar je overal geweest bentMayon geniet er van,o ik heb mijn broer Piet gebeld hij vind het geweldig als je hun komt bezoeken.Veelliefs en een knuffel van Oma

• 04 Juni 2010 - 20:26

Wil En Leej:

Mooie foto's! Zijn er op die stranden geen andere mensen? Jullie lijken wel alleen op de wereld!

• 08 Juni 2010 - 17:38

Smek:

waat en foto's man!! ni normaal, ik zuj ni met zonne vis willen zwemmen huur.. wal lef

• 08 Juni 2010 - 17:40

Smek:

hedde het trouwens van van der sloot gehuurd??
    zal daar ook wal op het nieuws zijn geweest anders kijk maar is snel