Nog steeds in...Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Mayon Roeffen - WaarBenJij.nu Nog steeds in...Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Mayon Roeffen - WaarBenJij.nu

Nog steeds in...Te Anau

Door: Mayon

Blijf op de hoogte en volg Mayon

12 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Te Anau

maar dit heeft ook z'n reden!
Te Anau ligt bij het Fiordland National Park. Oftewel genoeg moois om te zien. Afgelopen zaterdag zijn we met een bootje de Doubtfull Sound op gevaren. We hebben zelf gekozen om dit met een kleine organisatie te doen, achteraf een hele goede keuze. Wij waren met een groepje van 20 en andere boten met meer dan 150. Eerst staken we het 30km lange Lake Manapouri over om vervolgens te stoppen bij een groot ondergronds 'powerstation'. Via het water van Lake Manapouri wordt er voor vele huizen stroom gemaakt. Na een korte stop in dit powerstation, stond ons nog een 1 uur durende busreis te wachten. Terwijl we flink werden opgegeten door de vele 'sandflies' die voornamelijk het zuideiland in grote getalen kent, haalde onze schipper het bootje. Veel kleiner dan die van de grote organistaties natuurlijk, maar erg leuk. Diana en ik kozen direct de beste plaats, voor op het bootje uit. Geweldig mooi was het! Bij de overgang naar de Tasman Sea kwamen we bij een grote groep zeehonden uit. Erg leuk om te zien!

Na een rustdag was het maandag tijd om verder te gaan met de volgende activiteit...de Routeburn track. Dit is een 3 daagse hike (wandelroute). Maar aangezien dit geen 'ronde' was, konden we maar met onze auto aan een kant komen. Via een andere reiziger kwamen we met het idee om iemand te vinden die de auto aan de andere kant zou zetten. In het vorige bericht vertelde ik al dat we steeds dezelfde mensen bleven tegenkomen, dus besloten we om hen hiervoor te benaderen. Afgelopen maandag was het dan zover. Met twee auto's reden we eerst 350 km naar het einde van de track om daar onze auto neer te zetten, vervolgens weer 350 km terug om de volgende dag met de Routeburn track te beginnen. Met heerlijk weer begonnen we al direct aan een uur durende klim die vervolgens overging in het omhoog en omlaag gaan van het wandelpaadje. Dat werd nog afzien de komende dagen. Maar het was ontzettend mooi! Het paadje was erg natuurlijk met af en toe een aanpassing van de menselijke hand. Veel afwisseling van verschillende soorten natuur met opeens een ontzettend mooie waterval! Tijd voor de lunch natuurlijk. De eerste dag hebben we ongeveer 5-6 uurtjes gelopen om 's avonds in de Lake MacKenzie hut te slapen. Een grote hut waat 50 personen konden slapen op een primitieve manier! Als eten hadden we maar noodles meegenomen, makkelijk en niet te zwaar in gewicht. Nou nooit meer zal ik noodles eten! De hut was alles behalve rustig, want er was een groep van 20 kinderen uit Singapore die op schoolreisje waren. In het begin erg vervelend, maar uiteindelijk erg gezellig. We hebben weer heel wat bijgeleerd over Singapore! ' s Nachts heeft het flink geregend, dus we zagen het somber in. Maar totaal geen druppeltje regen meer gehad, alleen erg veel bewolking. Ook dag 2 begon weer met een flinke klim van een paar uurtjes. Heerlijk om toch nog even flink te zweten, want sporten staat hier wel op een heel laag pitje. We liepen continue door de wolken. Bij het hoogste punt aangekomen was er nog de mogelijkheid om nog een stukje hoger te gaan voor een spectaculair uitzicht, je zou zelfs de oceaan kunnen zien. Hoewel het dichtbewolkt was hoorde we van andere wandelaars dat er zo nu en dan een opening tussen de wolken kwam en besloten we toch naar boven te lopen. De zwaarste klim die ik ooit heb gedaan. Een half uur lang een ontzettend steile helling opklimmen! Kapot waren we toen we boven kwamen. En nu hadden we wel de pech, dat precies op deze dag het weer minder was en we dus niks van dat 'spectaculaire' uitzicht konden zien. Balen! Maar niks aan te doen. Het positieve aan dit punt was dat we vanaf nu alleen nog maar naar beneden hoefden te lopen. Hoewel dit ook niet het makkelijkste is...aangezien je continue aan het afremmen bent. Maar wel weer een paadje door de mooie natuur naar beneden! Aangekomen bij het tweede en laatste hutje, Routeburn flats. En voor mij dus geen Noodles meer, maar gewoon een boterham met pasta! In tegenstelling tot de ander hut was het hier ontzettend rustig. Met 7 personen van over de hele wereld verbleven we hier, wat de avond erg gezellig maakte. Verhalen uit Canada, Belgie, Duitsland, Australie, Azie en natuurlijk alle ervaringen van het reizen over de wereld vlogen over de tafel. Dag 3 was een dag van 2-2,5 uur. Flink wat spierpijn maakte deze 2 uur erg lang. Hoewel het een geweldig hike was toch weer fijn om onze auto te zien! Helaas betekende dit ook weer 350 km terug rijden om de twee anderen weer naar hun eigen auto te brengen aan het begin. Door de contacten met mensen vanuit de hele wereld, besef ik wel dat wij vanuit Europa de meest ideale positie hebben om de wereld te zien. De euro biedt namelijk veel mogelijkheden!

Door alle verhalen van de afgelopen weken en mailtjes met familie uit Australie zullen we Tasmanie niet gaan bezoeken. Het is een tweede Nieuw-Zeeland en valt volgens de reizigers na Nieuw-Zeeland erg tegen. Dit zou ook veel tijd in beslag nemen van onze Australie tijd. Hoewel ik dit eerst met Juul in juli zou gaan doen, is dit ons ook afgeraden door slecht weer. Hierdoor worden veel mooie plekken niet bereikbaar en een stuk minder mooi. De plannen zijn dus nog in ontwikkeling!

Caro, ik weet dat Lord of the Rings hier is opgenomen, hetzelfde geld voor Avatar. Vandaar ook mijn opmerking. Vele foto's die op mijn site staan zijn van mij, een paar ook van Diana.
Nadieh, de baby- en eetstanden ed heb ik nog niet gebruikt. Een aantal ook wel.
Evelien, volgens een visitor centre waren het Kaka's maar zelf denken we achteraf ook dat het Kea's waren, wat een volgens zeg!

Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties! erg leuk om te zien wie mijn site allemaal volgt en natuurlijk sorry voor allen die nu jaloers terug denken aan hun eigen Nieuw-Zeeland reis;)

Tot het volgende verhaal!

Liefs Mayon

(een mobiel nr krijg ik pas in Australie. Hier is vaker geen bereik op veel plaatsen. Diana heeft wel een nr waarop ik te bereiken ben voor als er iets is. Mijn familie een een paar van mijn vriendinnen hebben dit nummer. Mocht iemand dit ook willen, stuur me een mailtje! Verder blijft het voorlopig contact via de mail! of skype natuurlijk;))

  • 11 Februari 2010 - 23:01

    Caro:

    Ik ben de eerste YEAH! En kben nu ook met je op skype aant praten, maar alleen jij kan mij zien...helaas.
    x

  • 12 Februari 2010 - 07:42

    Ron:

    Op zo'n plaats wil ik ook wel ontbijten.

  • 12 Februari 2010 - 08:29

    Anne:

    Hej meid! Super mooie foto's...Maar als ik dat zo lees staat sporten juist niet op een laag pitje, een hike van 3 dagen lijkt me toch wel zwaar! Geniet er van en we wachten weer op je volgende verhaal!

    xx Anne

  • 12 Februari 2010 - 09:37

    Maan:

    mooie foto's mayon. het weer is bij jullie is beter dan hier. dus geniet maar van. gr maan

  • 12 Februari 2010 - 10:49

    Jeroen & Kim:

    Heey Mayon,

    Erg leuk om je verhalen te lezen! Wat is het ontzettend mooi daar! Zo te zien en te lezen heb je het erg naar je zin! Geniet ervan!

    Xx Kim & Jeroen

  • 12 Februari 2010 - 10:58

    Nickee:

    Heej meid!

    Leuk verhaal, mooie foto's en lekkere ijs zo te zien haha! Heb je net een uitgebreide mail gestuurd:D Hopelijk snel skypen!

    have fun! XXX

  • 12 Februari 2010 - 11:03

    Nadieh:

    AVATAR!!! super vette film!!!!
    Echt hiel moei

    en ipv noodles las ik Nood les. hahaha snapte t effe nih mier. Hiele moeie fotos en hedde gej daat ies opgekregen?
    x

  • 12 Februari 2010 - 11:39

    Wendy:

    heeeej lieverd!
    idd weer een mooie belevenis, mooie pictures! verheug me weer op volgend bericht!

    en heel er bedankt voor je lieve mails tot skypes hihi xxxx

  • 12 Februari 2010 - 12:19

    Marieke:

    Hoi Mayon,

    WOW, wat heb je al mooie mooie dingen beleefd in de korte tijd dat je daar bent. Hopelijk ga je nog veel meer avonturen beleven!

    Geniet ervan samen,

    Groeten,
    Marieke

  • 12 Februari 2010 - 14:28

    Harry B:

    De verwondering over het unieke New Zealand straalt van je verslagen af. Voor mij stukjes herkenning, maar zo avontuurlijk als jij/jullie dat doen, heb ik destijds (2005) niet meegemaakt. Ligt aan leeftijd zal ik maar zeggen.
    Met belangstelling zie ik uit naar hetgeen je op het Noordereiland mee zult maken. Vermoedelijk zal ik daar wat meer in herkennen.
    Ben benieuwd of dat het geval zal zijn.
    Groetjes en veel plezier verder!

  • 13 Februari 2010 - 10:08

    Mam:

    Ha Mayon,
    lijkt me een prachtige wandeling. Zou het ook iets voor mij zijn? Inspanning vind ik niet erg, maar het moet geen klauteren worden waar je je handen bij nodig hebt. Jammer dat het bewolkt was. Na zo'n klim heb je eigenlijk een prachtig uitzicht verdient. Maar je kunt alles nog zo goed plannen; het weer heb je niet in de hand. Hebben we de juiste kleding en slaapzak gekocht, want ik geloof dat de temperatuur erg wisselend is als ik je foto's zie. Zsl wel vnl komen door het hoogteverschil. Elke 100 meter hoogte scheelt 1 graad.
    Geniet er verder maar van, kijk uit naar je volgende bericht.

    Liefs, mam

  • 13 Februari 2010 - 12:03

    Nieky:

    ha!

    Leuk verhaal, leuke foto's!! Geniet ze!!

    xx

  • 13 Februari 2010 - 15:37

    Wil:

    Echt schitterend! Maar terwijl jij daar lekker door een ongerepte natuur gaat, staat ons nu natuurlijk heel wat anders te wachten!
    Groetjes, Wil

  • 14 Februari 2010 - 20:37

    Oma Keijsers:


    Mayon wat heb je toch een prachtige reis, wel vermoeiend denk ik.Geniet er van en de foto's prachtig land zie ik.Hier vald bijna iederedag sneeuw maar de optocht ging vandaag toch door,ik ben met jouw Mam en Ria geweest.

    groetjes Oma k

  • 15 Februari 2010 - 11:31

    Caro:

    dat is idd een big ass ies. ik ga vandaag naar meterik met carnaval...:D

    tis weer echt leuk dit jaar.. elk jaar is het leuker dan t vorige...

    en dr zijn weer wat mensen bijgekomen met de befaamde vraag: miste mayon al? alsof ik je niet vaker 2 weken niet zie...
    x

  • 15 Februari 2010 - 11:32

    Caro:

    maaaar mam proat alt zo zakelijk in dr berichten.

  • 15 Februari 2010 - 15:19

    Kenn:

    Hey Hey!!

    Leuk je verslagen te lezen!! Foto's zien er ook echt goed uit!!
    Geniet er van!!!

    Grtjs
    Kenn

  • 16 Februari 2010 - 19:11

    Lisette:

    Ha Mayon!
    eindelijk even tijd vrij gemaakt om je ervaringen te lezen: WAUW WAT TOF :-) Leuk zeg dat je dat allemaal zomaar doet. Ik ben wel een tikkeltje jaloers hoor! Ook erg mooi om je foto's te zien. Tja...en wat de noodles betreft...je zult wel zin hebben in die heerlijke spagetti van je mams :-) Maar dat duurt nog even voor dat je die weer krijgt. Eerst nog maar genieten! Heel veel plezier en ik blijf je avonturen volgen. En uh...voorzichtig wah in die bergen!
    Enne dikke knuffel van meej!
    Groetjes Lisette x

  • 17 Februari 2010 - 12:14

    Janne:

    Geweldig mooi Mayon!!!
    Blijf genieten...

  • 17 Februari 2010 - 20:58

    Inge Hermsen:

    Hey Mayon!

    Ik heb t aangedurfd je verhaaltje te lezen ;). Erg leuk dat je doubtfullsound hebt gedaan! Wij hadden daar geen tijd voor en t regende ernorm toen wij in Fiordland waren. (nog nooit zoveeel regen gezien). Aan de foto's te zien hebben we wel iets moois gemist.
    Thijs zal jaloers zijn als hij leest dat jullie routeburntrack hebben gedaan. Ik was namelijk niet zo voor een 3daagse tocht met veel regen haha.
    Mocht je ook nog naar t noorden gaan, doe de tongarirocrossing door nog levende vulkanen. Eendaagse hike, maar te gek!
    Geniet nog van al t moois, ondanks de carnaval die wij hebben blijf ik jaloers ;).

    Xx

  • 18 Februari 2010 - 14:09

    Suus:

    Heej,

    Zeg, dat is me nogal een ijsje wat je gegeten hebt haha. Zag er wel verleidelijk uit.
    Hier hebben we de carnaval er weer op zitten. Een paar goed geslaagde dagen.
    Och, en dat sporten dat heb je toch gedaan tijdens het wandelen haha.
    Ik blijf je op de voet volgen en ben benieuwd naar nieuwe avonturen.

    Groetjes en enne knoevel van suus!!! (Have fun!!!)

  • 18 Februari 2010 - 15:33

    Suus:

    Heej Mayonneke,

    Eindelijk heb ik tied gehad um ow verhalen te lezen! Super, ok erg moeie foto's. Het is nog noa geniete met Nikki en nou zitte we mot ow der ok wer midde i, heerlijk, daat geft vakantie-inspiratie! De carnaval waas zeer geslaagd, nou nog ff vakantie en da wer aan de slaag.
    Natuurlijk ok wer flink traine want zoeas ge vast wal wet, kunde we de punte beter daan oeit gebroeke!

    Tot snel x Suus

  • 25 Februari 2010 - 18:16

    Ans Wilms:

    Hallo Mayon

    Wat een mooie foto,s en een prachtig uizicht.Geniet lekker van je reisavontuur en het mooie weer.Het gaat jullie goed daar dat is wel te zien. Groetjes Ans Wilms

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Te Anau

Mayon

Actief sinds 06 Jan. 2010
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 80042

Voorgaande reizen:

25 Januari 2010 - 01 September 2010

New Zealand, Australia, Fiji, Malaysia & Borneo

Landen bezocht: